dimarts, 25 de gener del 2011

Xarxa de camins escolars

Entitat
Ajuntament de Barcelona, en col·laboració amb les AMPAS, centres educatius, professorat, teixit social, comercial i veïnal de cada barri.
Web: www.bcn.cat/camiescolar


Temàtica
Coresponsabilitat, usos del temps, coeducació


Descripció General

El camí escolar pretén que els nois i les noies de la ciutat guanyin autonomia personal i qualitat de vida mentre van i vénen sols a l'escola, passegen pel parc, van al casal o a fer esport..., promovent alhora un compromís de participació de la comunitat.

Per aconseguir aquesta finalitat és necessari incidir tant en la població infantil com en l’adulta, per això cal generar actuacions que contribueixin al replantejament d'actituds per ambdues parts: els nois i les noies han de poder experimentar i aprendre a valorar els riscos mentre la comunitat, entesa com a ciutadania organitzada o no, ha de contribuir a posar les condicions de viabilitat.


Objectius

Facilitar la mobilitat autònoma, segura i sostenible dels escolars a partir dels 8 anys

Coresponsabilitzar la comunitat com a agent educatiu, començant pels agents més significatius o amb més responsabilitat educativa en la consecució d’aquest fi

Articular mecanismes de coordinació amb el professorat perquè puguin mantenir i complementar els mateixos objectius del currículum escolar amb el temps educatiu fora de l’escola.

Afavorir la participació d’altres agents socials

Metodologia

1-Avaluació inicial/diagnòstic: per conèixer els itineraris que fan servir els nens i nenes per anar a l’escola, el grau d’autonomia amb què ho fan, el mitjà de transport que fan servir, la percepció que tenen sobre el recorregut, quins problemes hi troben, identificar els establiments, botigues, etc. que estarien disposats a participar. Acord dels agents implicats i responsables. Aquesta primera diagnosi serveix de referència per a les actuacions posteriors.

2- Disseny del projecte específic, del traçat i horaris dels camins escolars i del distintiu acordat a cada barri/centre escolar: Acord de les accions que es desenvoluparan i canvis que cal dur a terme

3- Implementació del projecte

4-Avaluació